فیلم سینمایی کیک محبوب من 2020-10-04
معرفی فیلم کیک محبوب من و خلاصه داستان + بیوگرافی 2 بازیگر اصلی ️ فوتوسلفی
دوربین با پرسههای هوشمندانه در زندگی مهین و فرامرز (با بازی متفاوت اسماعیل محرابی)، بار اصلی ساخت میزانسن معنادار را به دوش میکشد. دوربین با دور و نزدیک شدن به کاراکترها، تنهایی و اضطراب آنها در مواجهه با دیگری را به شکلی درخشان بازتاب میدهد. این فیلم به دور از نظراتِ افراطی، توانسته به تعادلی مثال زدنی در ترکیب عناصر روایی و فُرمی فیلمهای عاشقانه، شاعرانه و اعتراضی برسد. فیلم «کیکِ محبوب من» از تکرار الگوهای داستانهای عاشقانه جریان اصلی سرباز زده و با مرکزیت بخشی به رابطه زن و مردی سالخورده، شکل دیگر از اروتیسم را پدیدار میسازد.
این بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما دارای مدرک لیسانس از رشته تئاتر دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که در سال 1349 آن را به دست آورده است. اما کارگردانان فیلم اعلام کردند که برای لیلی فرهادپور از کلاهگیس استفاده شده است. در گزارشی از رادیو فردا عنوان شد که لیلی فرهادپور در این فیلم بدون حجاب به ایفای نقش پرداخته است.
او در سال ۱۳۵۹ با فیلم کرکس ها ساخته جمشید حیدری روی پرده سینما حاضر شد. او یک روز اتفاقی به راننده آژانس تنهایی بنام فرامرز برمی خورد و از او دعوت میکند تا یک شب در منزلش مهمانش باشد. مهین که از تنهایی خود خسته شده و احساس بیهودگی می کند در طول روز در شهر تهران می چرخد و دنبال کسی می گردد که بتواند تنهایی او را پُر کند. فرزندانش سالها است که به خارج کشور رفتهاند و او هیچ همراه و همدمی ندارد. بعد از حوادث سال ۱۴۰۱ یکی از اصنافی که با حاکمیت به مشکل برخورد، اصناف هنری و خصوصاً سینما بود. او در سال 1359 با فیلم کرکس ها ساخته جمشید حیدری روی پرده سینما حاضر شد.
اسماعیل محرابی متولد ۶ شهریور ۱۳۲۳ در تهران هنرپیشه تئاتر ، سینما و تلویزیون اهل ایران استوی دارای لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران سال ۱۳۴۹ می باشد. مهین هفتاد ساله که تاکنون تنهاست، زندگی عاشقانهاش را احیا میکند. فیلم با مرگ فریبرز به پایان میرسد، اما این پایانبندی کاملاً باز است. مخاطب میتواند این مرگ را به شکلهای مختلفی تعبیر کند؛ از آرامش در کنار محبوب گرفته تا شکستِ تلاش برای فرار از تنهایی. ارزشی که به واسطه این تصمیم به ذهن مخاطب متبادر میشود، همان ایدهای است که در خودآگاه یا ناخودآگاه ذهن نویسنده نهفته است. منظور از علت، دلیل اصلی رسیدن زندگی یا دنیای قهرمان به ارزش مثبت یا منفی است.
فیلم با ظرافت به برخی محدودیتهای جامعه و تأثیرشان بر زندگی جوانان میپردازد. اما در برخی صحنهها، به نظر میرسد که کمی از مسیر اصلی داستان منحرف شده و نگاهی منفی به اعتقادات مذهبی دارد. او سالهاست که در خانهاش اسیر شده و حالا میخواهد طعم آزادی را بچشد. مقصد اول او، هتلی قدیمی است که یادآور خاطرات شیرین جوانیاش است. در خیابانهای تهران قدم میزند، پارکها را زیر پا میگذارد و انگار تازه چشمهایش به زیباییهای اطراف باز شده است.
این فیلم، آینهای است رو به روی تمام کسانی که در زندگی روزمره، احساس تنهایی را تجربه میکنند. انتخاب صناعیها و مقدم این نبود که قصه عاشقانهشان را با پایانی مثبت و امیدوارکننده بگویند. میل به واقعنگری و بدبینی موروثی که طبیعی هم هست، باعث شد بخواهند واقعیت را لخت و عور و در تلخترین حالتش به صورتمان بکوبند.
معرفی فیلم کیک محبوب من به همراه خلاصه داستان این فیلم جذاب و بیوگرافی بازیگران اصلی و مطرح آن را در این مطلب از فوتوسلفی قرار داده ایم. «کیک محبوب من» از منظر جنبه اعتراضی، در دام شعار نیفتاده و با هوش، درایت و جسارت، مسائل اجتماعی ایرانِ امروز را نقد میکند. مهین پس از شنیدن حرفهای انگیزشی و کمی شعاری در مهمانی، تصمیم میگیرد تغییری در زندگی یکنواخت و تکراریاش ایجاد کند و از چارچوبهای همیشگی خود خارج شود. او به دوستش پیشنهاد میدهد با استفاده از کوپن رستوران ارتش به همراه او به گردش بروند، اما وقتی دوستش نمیپذیرد، سفر تنهایی خود را آغاز میکند. گویا سالهاست که از خانه بیرون نرفته و حالا به یک هتل قدیمی که از جوانیهای خود با آن خاطراتی دارد، میرود.
همگی با ترکیبی از عناصر تراژدی و کمدی همراه شده و به هیچ وجه به کیفیت ملودرامهای سطحی تنزل پیدا نمیکند. از اینجاست که لحظات طلایی و سینمایی فیلم آغاز میشود؛ جایی که مهین انقلاب شخصیاش را شروع میکند. خاصیت تنهایی زیاد، بهویژه در دوران پیری، این است که یا به آن عادت میکنی و هیچ تغییری در آن ایجاد نمیکنی، یا بر ضد آن و جامعهای که تو را به این تنهایی کشانده است، دست به انقلاب میزنی. او به این نتیجه میرسد که وقت زیادی برای لذت بردن از زندگی باقی نمانده و تنهایی دیگر انتخاب او نیست. زندگی او که در چهره غمگین و افسردهاش نمایان است، بهوضوح نمادی از تنهایی است.
این اقدام بار دیگر در یازدهم مهر ماه تکرار شد، زمانی که این دو قصد سفر به فرانسه برای تکمیل پروژه خود را داشتند. او در جشنوارههایی مانند جشنواره فیلم فجر کاندیدای دریافت جایزه هم شده بود. حتی با وجود عدم اکران فیلم در سینماها و غیرمجازبودن تماشای آن، بسیاری از مردم ایران آن را تماشا کردند و در فضای مجازی درباره آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. بازی در سینما را از سال ۱۳۵۹ با کرکس ها می میرند به کارگردانی جمشید حیدری شروع کرد. او در کنار تحصیل به نویسندگی و ترجمه متون انگلیسی هم ادامه میداد.
نما۳۰ | کیک محبوب من فیلمی درام محصول سال ۲۰۲۴ به نویسندگی و کارگردانی مشترکِ مریم مقدم و بهتاش صناعیها است. این فیلم، تولید مشترک ایران، فرانسه، سوئد و آلمان است و در ۱۶ فوریهٔ ۲۰۲۴ در هفتاد و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین به نمایش درآمد. این فیلم در این رویداد سینمایی برای دریافت جایزه خرس طلایی در رقابت بود. آدمهای تنها، آدمهای مهربان، آدمهای بیآزار، خانههای قدیمی، موسیقی قدیمی، حسرت روزهای قدیمی، اینها تمهای اصلی فیلمهای بهتاش صناعیها و مریم مقدم است. زوج سینماگری که تا به حال سه فیلم خوب با هم کار کردهاند و امید است که در آینده نیز چنین کنند. آخرین فیلم آنها «کیک محبوب من» که محصول مشترک آلمان، فرانسه، سوئیس و ایران بوده است، در هفتاد و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین به نمایش درآمد و موفق به دریافت جایزه فیپرشی شد.
مهین بازتاب حقیقی تمام انسانهای تنهاست که با پا به سن گذاشتن، تنهاییشان بیشتر و عمیقتر میشود. نماهای نزدیکی که از لبها و چشمهای پایینافتاده لیلی فرهادپور گرفتهاند، قابی از تنهایی است، قابی از آدمی که تماشاچی ندارد، و چه خوب است. اگر به جای تصویر تلویزیونی فیلم، مثلاً فیلتری مثل یک فیلم سی و پنج میلیمتری روییش انداخته میشد، بهمراتب بهتر میشد. بهخصوص همین صحنههای روز داخلی یکسوم ابتدایی فیلم که شرح وضعیت شخصیت اصلی است، مهین و تنهاییاش. «کیک محبوب من» ساخته مریم مقدم و بهتاش صناعیها تولید مشترک ایران، فرانسه، سوئد و آلمان است.
موفق میشود تصویری واقعگرایانه از دغدغههای آدمهایی پابهسنگذاشته به نمایش میگذارد که جزو دستهای از اجتماع به حساب میآیند که انگار قلب و روح ندارند. حالا برای اولین بار دارند خودشان را میبینند و چه ضیافتی از این دیدار میسازند. «کیک محبوب من» با ظرافت موفق میشود هم تصویری جهانشمول از زن و مرد پیر و تنها به نمایش بگذارد و هم بر وضعیت زن و مرد پیر و تنها در جامعه ایرانی را نوری بیندازد.
فیلم کیک محبوب من یک درام ایرانی است که در سال 2024 به نمایش درآمد و در بخش مسابقه ی هفتاد و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم برلین (برلیناله) به نمایش گذاشته شد. این فیلم به کارگردانی مریم مقدم و بهتاش صناعی ها ساخته شده و به صورت مشترک محصول ایران، فرانسه، سوئد و آلمان است. فیلم برداری این اثر عمدتاً در ایران انجام شده است که خود یکی از نکات مهمی است که فیلم را به یک اثر قابل توجه در سینمای اخیر ایران تبدیل می کند. فیلم «کیک محبوب من» فیلمی ایرانی است که در بخش مسابقهی جشنواره برلیناله ۲۰۲۴ به نمایش درآمد. این فیلم به کارگردانی مریم مقدم و بهتاش صناعیها ساخته شده است.
پیشاز دستور: ادبیات عرفانی
رسانهها این اقدام را مانند فیلم قصیده گاو سفید دیدند که حکومت ایران اجازه اکران آن را نداد. کیک از منظر استعاری، همواره تداعی کننده حجمی گرد و فُرمی دایرهای است. ماهیت چرخهای تجارب زنانه، مضامینی راجع به هویت، روابط و پیچیدگیهای زندگی زنان را در یک بازه زمانی معین و در بستری مسئله گون برملا میسازد. این فیلم به زنی میپردازد که تصمیم میگیرد در کشوری که حقوق زنان در آن بهشدت محدود شده است، خواستههای خود را برآورده کند. فریبرز، مردی که با مهین همراه میشود، نیز شخصیتی متفاوت است.
باغچه حیاط منزل مهین، یک نشانه تمثیلی است که یادآور شعر فروغ و تمام مصرعهای اعتراضیاش است. آنها پس از ممنوعالخروجی با اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» روبهرو شده بودند که اکنون اتهام فوق الذکر نیز به این پرونده افزوده شده است. با این حال او به دلیل کاملا نامعلوم از همسرش جدا شده و زن و دخترش را رها کرده است. این موضوع چالش های زیادی را برای دو طرف این منازعه به دنبال داشته است.
خانه بزرگ و ساکتش، گواه سالهای تنهاییای است که بر دوشش سنگینی میکند. جدایی از فرزندان، نبود همراهی و گذر بیرحم زمان، همگی بر عمق احساس تنهاییاش افزودهاند. اما در پس این چهره غمگین، روحی سرشار از امید و عشق نهفته است. فیلم کیک محبوب من نه تنها از منظر داستانی بلکه از نظر جسارت در عبور از محدودیت های خاص فرهنگی و اجتماعی ایران، یک اثر این چنینی بی نظیر در سینمای معاصر ایران است. این فیلم تصویری حقیقی از زندگی، احساسات و خواسته های زنان در جامعه معاصر ارائه می دهد که تاکنون کمتر در سینمای ایران به این صورت بازتاب یافته است.
داستانی از تنهایی و جستجوی عشق
در دنیای سینما، این امکان وجود داشت که فیلم جایی تمام شود که مهین فرامرز را صدا میزند، جوابی نمیگیرد و او را در اتاقش در حالی که خوابیده است، میبیند. فیلم میتوانست با نمایی از مهین که بیرون از اتاق لبخند میزند، به پایان برسد. «کیک محبوب من» در وبگاه راتن تومیتوز امتیاز ۱۰۰% از ۲۵ نقد مثبت را دریافت کرده است. این امتیاز نشاندهنده تأثیرگذاری فیلم بر روی تماشاگران و منتقدان است. نقدهای مثبت بر روی تصویرسازی واقعگرایانه شخصیت مهین و زندگی روزمره او تأکید دارند.
اما کارگردانان فیلم اعلام کردند که برای فرهادپور از کلاهگیس استفاده شده است. اما حاکمیت اصرار دارد به هر وسیلهای جلوی این خواست را بگیرد و نتیجه این رفتار میشود انباشت حسرت در بسیاری از مردم ایران که نه چریک و مبارز سیاسی هستند و نه کاری به حاکمیت دارند. این تغییرات را میتوان به شکل ملموسی در سطح شهرها هم مشاهده کرد و چیزی نیست که بتوان آن را کتمان کرد.
ضیافتی که در نهایت به سوگ ختم میشود تا واقعیت تلخ آن به صورت مخاطب بخورد و شوکهاش کند. با این همه «کیک محبوب من» تصویری از رئالیسم را به نمایش میگذارد که در چهار دهۀ اخیر در سینمای ایران ندیده بودیم. رئالیستی که همواره پشت ممیزیها به واقعگرایی عقیم و ناقصی منجر میشد که به روایت واقعیتهای پنهان زندگی و آدمها راه نمیداد و بهنوعی یک رئالیست تصنعی و جعلی خلق میکرد.
غلامرضا موسوی و بهتاش صناعیها به همراه تهیه کنندگانی از کشورهای فرانسه، آلمان و سوئد، تهیه کنندگی این محصول مشترک را به عهده دارند. دهه شصت برای این بازیگر معروف تئاتر، سینما و تلویزیون دوره بسیار پر کاری بود و در سریال های به یاد ماندنی زیادی در این دهه حضور داشته است. در گزارشی از رادیو فردا عنوان شد که او در این فیلم بدون حجاب اجباری به ایفای نقش پرداخته است. جرم او بهطور مشخص بیان نشد، اما دادستان تهران در توضیح دستگیری چند نفر دیگر که همزمان با لیلی فرهادپور دستگیر شده بودند، دلیل دستگیری را ارتباط گرفتن با کمیته گزارشگران حقوق بشر عنوان نمود. به دنبال بازداشتهای گسترده فعالان سیاسی و اجتماعی و روزنامه نگاران پس از عاشورا سال ۱۳۸۸، لیلی فرهادپور نیز در ۱ بهمن ۱۳۸۸ دستگیر شد.
نقد اجتماعی و سیاسی: اغراق یا واقعیت؟
همین موضوع هم در نهایت این پرسش را به ذهن متبادر میکند که هنرمند باید این واقعیتها را به تصویر بکشد یا به همان روال قبل نظر حاکمیت را به نمایش بگذارد. اگرچه ضعفهایی مانند تصنعیبودنِ دیالوگها یا اغراق در نقدهای اجتماعی به آن وارد است، اما همچنان میتوان آن را اثری شایسته توجه دانست. اما نگاه اگزیستانسیالیستی این دو فیلمساز باعث شد ترجیح دهند بهجای پایان خوش، به وضعیت وجودی انسان و محدودیتهای واقعی او بپردازند.
بیوگرافی لیلی فرهادپور
او بازیگری خود را در سال ۱۳۸۸ با فیلم لطفاً مزاحم نشوید شروع کرد. در سپتامبر ۲۰۲۳ که مقدم و صناعیها میخواستند برای مراحل پساتولید فیلم به پاریس بروند، گذرنامه آنها ضبط شد و ممنوعخروج شدند. واقعیتهایی که دستگاههای حاکمیتی تصمیم گرفتند آنها را نبینند و این سرآغاز مشکلات بسیار بزرگی برای ایران خواهد بود. درست مثل مهین که به خاطر عرفهای غلط جامعه و سیاستهای فرهنگی اشتباه حاکمیت تنها مانده و تبدیل به پیرزنی رنجور شده است. عنوان فیلم، سریال یا بازیگر مورد نظر خود را جستجو کنید تا براحتی بتوانید فیلم و سریال مورد علاقه خود را پیدا کنید.
اجازهاش را نداشتهاند و حالا به یکباره به جسارتی دوطرفه فرصتش را پیدا کردهاند، اگرچه اجازهاش را هنوز نه. معمولاً فیلم ساختن در یک لوکیشن با شخصیتهای کم کار سختی است. اما سینمای ایران و فیلمسازان ایرانی تقریباً در این کار خبرهاند.
نقد و داستان فیلم سینمایی کیک محبوب من
این نکتهای کاملا زنانه درباره این بخش از فیلم «کیک محبوب من» است. بحثهای معمولی انسانهای عادی؛ چه زن و چه مرد تنها پیدا کردن عشق و همدم است. در «کیک محبوب من» چون از اساس موضوع درباره تنهایی است، آن بخش از یک مهمانی نیز مربوط به پیدا کردن یک همدم است. این مکالمه را زنان و یا مردان هر کشوری میتوانند در جمعی دوستانه با هم داشته باشند.
نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»
مخاطب ایرانی به همان اندازه که ممکن است از فیلم تکلوکیشنی کمشخصیت کسل شود، به آن عادت دارد. «کیک محبوب من» با خانه زیبا و شخصیتهای زیباترش و نگاه انسانیاش نه تنها کسلکننده نمیشود که مخاطب را عمیقاً درگیر خودش میکند؛ اتفاقی که در دو فیلم دیگر صناعیها و مقدم هم میافتد. “فیلم کیک محبوب من”، فیلم سینمایی به کارگردانی بهتاش صناعی ها و تهیه کنندگی سیدغلامرضا موسوی نامقی در ژانر درام اجتماعی است که در سال ۲۰۲۳ ساخته شد. نویسندگی این اثر به قلم مشترک بهتاش صناعی ها و مریم مقدم حسینی می باشد. کیک محبوب من قرار است در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۴ به نمایش درآید. کاراکتر زنِ فیلم «کیک محبوب من» به نام مهین و با بازی درخشان و روان لیلی فرهاد پور، بازتابی از دانش و آگاهی نویسندگان فیلمنامه از زنانگی پنهان و پیدا را نمایان میسازد.
این مؤسسه یک مؤسسهٔ فرهنگی هنری است که مجوز آن به منیژه حکمت تعلق دارد و ریاست آن بر عهدهٔ پگاه آهنگرانی بازیگر جوان سینما و تلویزیون است. او با مسرور تنکابنی ازدواج کرد و صاحب فرزندی به نام بهرنگ شد. او در سال 1388 فعالیت هنریش را آغاز کرده است و از رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری، مدرک دانشگاهی خود را به دست آورده است. این رخداد در پی یورش نیروهای امنیتی ایران به خانه تدوینگر فیلم رخ داد که در جریان آن فیلمهای تدویننشده و سایر آثار مربوط به تولید را ضبط کردند. حاکمیت ایران دوست داشته باشد یا نه بسیاری از مردم ایران سبک زندگی متفاوتی دارند و تمایل دارند سبک زندگی مورد علاقه خودشان را داشته باشند.
زندگیای که نه با حذف تنانگی که با حضور و ظهور و بروز آن گره خورده است. جایی که بدن بهمثابۀ یک واقعیت قاطع زیستی پذیرفته شده و به قلمرو تجربه زیسته و تجلی زندگی بدل میشود. تنانگی در اینجا نه حذف و پنهان بلکه ابراز میشود همچنانکه تنگنای تنهایی و نیاز به عشق و همدم برای رهایی از رنج آن حتی در کهنسالی امکان روایت پیدا میکند. از این حیث میتوان گفت «کیک محبوب من» روایتی جذاب و دیدنی از دنیای کهنسالی است که به لایههای درونی آنها میرود و عواطف و احساسات و تجربههای درونی آنها را بیهیچ ملاحظه و محافظهکاری بازنمایی میکند. سکانس دورهمی زنانه از این حیث اهمیت دارد و به نوعی دست به روانشناسی کهنسالی میزند.
همراهی او با مهین به نوعی تلاشی است برای تجربه لذت و عشق در واپسین روزهای زندگی. اگرچه پایان فیلم میتوانست بهتر و مهربانتر باشد، اما همین پایان فعلی هم هدفمند و در عین حال دردناک است. پایانی که با طنزی نهفته به ماهیت مردانه شخصیتها و در سطحی وسیعتر به وضعیت جامعه اشاره میکند. فیلم با مرگ فرامرز و ریختن شراب بر گوری که مهین کنده است، تمام میشود، انگار قرار بوده است که عشق و رویاپردازی و شادی مثل همیشه به جبر و واقعیت زندگی و ناامیدی ببازد. مهین برخلاف بسیاری از قهرمانان زن سینماهای جهان، جوان نیست، بدن ورزشکار و چندانی جذابی هم ندارد. او هفتاد ساله و چاق است، حرکاتش کند است، رقصش چندان تعریفی ندارد، موهایش سفید شده و در یک کلام تمام ویژگیهای ظاهری یک «پیر زن» یا «مادر بزرگ» ایرانی را دارد.
معرفی فیلم کیک محبوب من و خلاصه داستان + بیوگرافی 2 بازیگر اصلی
این موارد به شدت مغایر با سنت ها و محدودیت های متداول سینمای رسمی ایران هستند و به همین دلیل فیلم توانست توجه بسیاری از مخاطبان بین المللی را به خود جلب کند. نقطه عطف هر فیلمنامه جایی است که شخصیت در میان مشکلات، گرهها، رنجها و موانع تصمیمی مهم میگیرد و در شرایط تغییر ایجاد میکند. کاراکتر درمانده فیلم کیک محبوب من نیز تصمیم میگیرد زندگیاش را تغییر دهد. در حالی که در یک جامعه نسبتا آزادتر چنین فیلمی یک فیلم ساده و معمولی محسوب میشود و چندان برجستگی و ویژهگی پیدا نمیکند.
این فیلم با نقدهای تحسینآمیز مواجه شد و امتیاز صد درصدی راتن تومیتوز گواهی بر موفقیت آن است. بسیاری از مخاطبان ایرانی نیز مشتاقانه منتظر تماشای آن بودند. همین موضوع است که مهین و البته فرامرز مرد قصه را باورپذیر میکند تا تصویری از یک عشق راستین و چهبسا باید گفت انسان راستین با همه ضعف و قوتهای طبیعی و واقعیاش به نمایش گذاشته میشود. شاید همین وضعیت تازه است که از اسماعیل محرابی بازی تازهای را به نمایش میگذارد که بر دل مینشیند.
فیلگ سینمایی کیک محبوب من از فیلمهای ایرانی در سبک درام می باشد. او پیش از ساخت «کیک محبوب من» بارها در سینمای جریان اصلی کار کرده بود و حتی گاهاً تیزر تبلیغاتی هم ساخته بود. معرفی فیلم کیک محبوب من به همراه بازیگران و خلاصه داستان فیلم جنجالی این روز ها را در ادامه این بخش از تهران کیوسک قرار می دهیم، با ما همراه باشید.
چند لحظه هم مثل گفتوگو با راننده تاکسی احساس شعارزدگی میدهد اما خب در راستای واقعگرایی سازندگان فیلم لازم است. حس تلویزیونی بودن فیلم در این صحنههای بیرونی هم احساس میشود اما تا سینما شدن فیلم فاصله زیادی نیست. حمید کُریلی | کیک محبوب من (مریم مقدم و بهتاش صناعیها) فیلمی واقعگرا و به دلیل نادیدهگرفتن محدودیتهای سینمای امروز ایران «خطشکن» است. داستان آشناییِ کوتاه دو انسان تنها؛ شبیه ترانهای قدیمی، آرام، شیرین و غمناک.
ورود به مسیر تازهای در زندگی مهین با برگزاری یک مهمانی زنانه رخ میدهد. این مهمانی با حضور دوستان قدیمی مهین است؛ زنانی که همگی مانند او تنها هستند و دردهای مشترکی دارند. این زنان، اغلب بازنشسته و بدون کار یا فعالیت خاصی در زندگی روزمرهاند. آنها از نسلهای گذشتهاند، متولدین دهههای ۲۰ و ۳۰ که اغلب همدمی در زندگیشان ندارند. سایر بازیگران شامل ملیکا پازوکی و محمد حیدری هستند که هر کدام به نوبه خود در ایجاد فضای اجتماعی فیلم نقش ایفا میکنند. بازی آنها نهتنها داستان را غنیتر میکند بلکه به تنوع شخصیتها و روابط انسانی در فیلم عمق میبخشد.
صناعیها و مقدم بهخوبی توانستهاند در همان دقایق ابتدایی فیلم این مفهوم را به تماشاگر منتقل کنند. مهین بازتابی از تمام افرادی است که با گذر زمان، تنهاییشان بیشتر میشود. نماهای نزدیک از لبها و چشمان افتاده لیلی فرهادپور، تصویری از انسانی تنها و بیتماشاچی خلق کرده که بهخوبی احساسات او را منعکس میکند.
زن هفتاد سالهای که سالهاست در انزوا زندگی میکند، تصمیم میگیرد از پوستهی تنهایی بیرون بیاید و به دنبال همدمی بگردد. اما سرنوشت، پیچشی غیرمنتظره برای او رقم میزند و شادی کوتاهمدت جای خود را به ناامیدی میدهد. در حقیقت، فیلم «کیک محبوب من» نخستین فیلم ایرانی است که در چهل و پنج سال گذشته برخی خطوط قرمز را رد کرده است.
دانلود فیلم کیک محبوب من، کجا ساخته شده + داستان فیلم
دو غریبه که به دلیل نقطه اشتراکشان که تنهایی است، انگار سالهاست همدیگر را میشناسند. هم این پتانسیل را دارد که به آن عادت کنی و هیچ تغییر شگرفی در آن به وجود نیاوری، هم اینکه انقلابی علیه خودت و اجتماعی که در آن زندگی میکنی، به پا کنی. فیلم کیک محبوب من به داستان زندگی زنی به نام مهین پرداخته که در دهه هفتم زندگی اش تصمیم می گیرد از کلیشه های فرهنگی که برای زنان مسن تعریف شده فاصله بگیرد. او با وجود اینکه در یک جامعه بسته و محدود زندگی می کند، به دنبال احساسات و خواسته های فردی خودش می رود. این فیلم به بررسی نیازهای طبیعی زنان در زمینه های عاطفی و جسمی می پردازد و نمایشی جسورانه از رفتارهایی ارائه می دهد که به طور معمول در سینمای ایران دیده نمی شوند.
بلکه سیاست در پس زمینه فیلم قرار دارد و تا جایی با آن کار دارد که به زندگی دو شخصیت اصلی فیلم مربوط میشود. آشنایی آن ها سبب می شود که فرامرز و مهین لحظاتی را با هم در آپارتمان مهین بگذرانند، جایی که مهین به فرامرز پیشنهاد پخت کیک مورد علاقهاش را میدهد. این در واقع لحظهای از ارتباط عاطفی است که آن دو تمام افکار و احساساتشان را برای آن ذخیره کردهاند. داستان این فیلم مربوط به زنی است که سعی دارد در کشوری که حقوق زنان به شدت محدود است، به خواسته هایش دست پیدا کند.
از سال ۱۴۰۱ به بعد هم بروز و ظهور این تغییرات صورت مشخصتری پیدا کرده و خودش را در برداشتن روسری و اتخاذ سبک زندگی در تضاد با شعارهای حاکمیت نشان داده است. اما واقعیت چیست؟ واقعیت این است که جامعه ایران مدتها است تغییر کرده و دیگر پایبندی چندانی به شعارهای حاکمیتی ندارد. این رباعی خیام و بسیاری دیگر از اشعار او معرف جهانبینی و مسلکی است که این شاعر بلندآوازه از کوچههای نیشابور به دورترین نقاط جهان رسانیده است. زندگیکردن در لحظه حال، دم را غنیمت شماردن و فارغ بودن از غوغای جهان و عاشقمسلکی بخشی از آموزههای این مکتب است که توسط مردم جهان شناخته شده است.
با وجود محدودیتهای ممیزی، فیلمهای تکلوکیشنی و کمشخصیت در فضای خانه یا آپارتمان، جایگاه ویژهای در سینمای ایران دارند و اغلب جزو بهترین آثار محسوب میشوند. فیلم اخیر آنها به دلیل واقعگرایی موجود در آن، عمدتاً در فضای یک خانه میگذرد، گرچه چند سکانس خارجی نیز دارد. فیلم همچنین به چالشهای اجتماعی و فرهنگی زنان در جامعه ایران میپردازد. موضوعاتی از جمله انزوا، عدم توجه به نیازهای عاطفی زنان سالخورده و مشکلات اجتماعی که آنها با آن مواجهاند، به خوبی در داستان منعکس شده است. این چالشها میتواند به گفتگوهای اجتماعی و فرهنگی بیشتری منجر شود.
لیلی فرهادپور بازیگر، نویسنده و روزنامه نگار، فعال حقوق زنان ایرانی است که در ۱۳۴۰ به دنیا آمد و از سال ۱۳۸۸ فعالیت هنری خود را آغاز کرد. لیلی فرهادپور تحصیلاتش را در رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری گذراند. مهین از طریق تماس صوتی و تصویری با دخترش که در خارج از ایران زندگی میکند، ارتباط برقرار کرده و علیرغم بیتفاوتیهای گاه و بیگاه فرزندش، تلاش میکند تا ارزشهای مادرانهاش را بازتاب دهد.
{تولید مشترک بینالمللی
|}صناعیها روز ششم آبان تایید کرد که با وجود جوایزی که این فیلم در جشنوارههای بینالمللی، از جمله جایزه هوگو نقرهای جشنواره شیکاگو، دریافت کرده است، وی و همسرش امکان حضور در این رویدادها را نیافتند. رفتار قهرمانانهی مهین از جایی شروع میشود که تصمیم میگیرد از قالب یک پیرزن خارج شود و رفتارهایی را که جامعه از او انتظار دارد، انجام ندهد. آقای محرابی در سال ۱۳۵۱ و در ۲۸ سالگی با سیده فاطمه سید مدلل کار ازدواج کرده و ثمره زندگی مشترک آن ها دختری به نام آشا محرابی است که درست مانند پدرش در عرصه بازیگری فعالیت دارد.
{نگاهی کلی به فیلم کیک محبوب من
|}این شرایط باعث شد که آنها با وجود موانع، به سرعت و با دقت به پیش بروند و اثری با کیفیت بالا خلق کنند. یکی از کارگردانانی که تصمیم گرفت راه خودش را از حاکمیت جدا کند بهتاش صناعی ها بود. این سریال تلویزیونی توسط آقای پرویز کاردان ساخته شد و بسیاری از هنرپیشه های قدیمی ایران در آن حضور داشتند.
داستان فیلم کیک محبوب من، داستان زندگی زنی به نام مهین را روایت میکند که در دهه هفتم زندگیاش قرار دارد. مهین، یک بیوه است که سالها در سکوت و انزوای عاطفی به سر برده و اکنون تصمیم می گیرد از کلیشههای فرهنگی و اجتماعی که برای زنان مسن تعریف شده فاصله بگیرد. «کیک محبوب من» با فیلمنامهای به قلم مقدم و صناعیها ساخته شده و لیلی فرهادپور و اسماعیل محرابی نقشهای اصلی آنرا به عهده دارند.
اگرچه برخی از این سوالات بیپاسخ میمانند، اما نمیتوان از رومانتیک بودن داستان غافل شد. فیلم به خوبی احساسات مخاطب را درگیر میکند و ما را به دنیای شخصیتها میبرد. پایان تلخ و عمیق داستان، برخلاف انتظار مخاطب، به جای خوشحالی، ما را به تفکر وامیدارد. این فیلم بدون رعایت قواعد سانسور جمهوری اسلامی، ازجمله حجاب اجباری برای بازیگران زن ساخته شده است. این بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما دارای مدرک لیسانس از رشته تئاتر دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۴۹ آن را به دست آورده است. قطع به یقین ادامه چنین فضایی برای سینمای ایران به هیچ وجه مناسب نیست و اگر مدیران فرهنگی ایران نتوانند خود را با واقعیتهای جامعه تطبیق دهند یقیناً شاهد از بین رفتن کلیت فرهنگ و هنر کشور خواهیم بود.
این فیلم در اسفندماه ۱۴۰۲ جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدان بینالمللی فیلم(فیپرشی) را در جشنوارهٔ فیلم برلین دریافت کرد و به تازگی نمایش آن در سوئد و انگلستان آغاز شده است. فیلم کیک محبوب من (My Favourite Cake)به کارگردانی بهتاش صناعیها و مریم مقدم، داستان زندگی زنی به نام مهین را روایت میکند. مهین، که در دوران سالمندی خود به سر میبرد، در جستوجوی معنای تازهای در زندگیاش است.
فیلم سینمایی ضد گلوله مهدی هاشمی
فیلم سینمایی ضد حمله دوبله فارسی
فیلم سینمایی ضد حمله
فیلم سینمایی طنز ایرانی
فیلم سینمایی طلا
فیلم سینمایی طلاخون کامل
فیلم سینمایی طنز ایرانی جدید ۱۴۰۳
فیلم سینمایی طنز ایرانی جدید ۱۴۰۲
فیلم سینمایی طوفان جغرافیایی
فیلم سینمایی طوفان جهانی